Årgang 13  Nummer 3

Maj/Juni 2014

Slægts- og Lokalhistorisk Forening Samsø

"Ingen fremtid - uden fortid"

Indeværende nyhedsbrev vil primært omhandle den forestående generalforsamling og give lidt praktiske informationer om, hvad der skal ske på selve dagen.

Foreningens arkiv vil være åbent for medlemmerne fra kl. 10.00 og til kl. 12.00. Vi har adspurgt Egnsarkivet om det kan holdes åbent i samme tidsrum, og skulle der blandt vores medlemmer være ønske om adgang dagen efter, så kan det aftales med en af de frivillige.

Husk at stemmeafgivelse kan ske ved udstedelse af skriftlig fuldmagt, som skal medbringes på generalforsamlingen.


 

Indkaldelse til generalforsamling lørdag den 14. juni 2014 kl. 14:30
Generalforsamlingen afholdes på Nordby Kro
 
Dagsorden
1 Valg af dirigent, referent og stemmetællere
2 Bestyrelsens beretning
3 Aflæggelse af revideret regnskab for perioden 1.4.2013 – 31.3.2014
4 Godkendelse af punkt 2 og 3
5 Indkomne forslag.
- Ingen forslag indkommet
6 Fastsættelse af næste års kontingent samt godkendelse af budget for perioden 1.4.2014 - 31.12.2014 samt for året 2015.
Bestyrelsen foreslår uændret kontingent
7 Valg af
a) Formand
På valg er Niels Henrik Nielsen, der modtager genvalg
b) Bestyrelsesmedlemmer
På valg er:
- Lise Beyer Gommesen, modtager genvalg
- ledig post
 (Michael Klejs er valgt for 2 år i 2013 og er ikke på valg)
 (Britt Winkel er valgt for 2 år i 2013 og er ikke på valg)
c) Bestyrelsessuppleanter
Der skal vælges 2 suppleanter
c) Revisor og revisorsuppleant
På valg er:
- Revisor: Torben Skanning, er villig til genvalg
- Revisorsuppleant: Jean Seeberg, er villig til genvalg
8 Fastsættelse af dato for næste års generalforsamling.
9 Evt.

Byvandring ved Erik Ruus
Det er lykkedes foreningen at få lokalhistoriker og medlem af foreningen Erik Ruus til at lede en lille byvandring i Nordby. Han har nu i flere år assisteret og siden overtaget hvervet efter Olga Foged Klemensen. Byvandringen finder sted umiddelbart efter generalforsamlingen.

Tilmelding spisning
I lighed med tidligere år er der arrangeret middag hvor alle medlemmer er velkomne. Arrangementet afholdes på Nordby kro kl. 19.00 og menuen er kylling Danoise med kartofler og salat, en Panna Cotta til dessert og kaffe.
Af hensyn til bestilling af antal kuverter bedes man senest d. 8. juni foretage tilmelding til aftenens middag ved: Britt Winkel, mail: britt.winkel@gmail.com, tlf.: 35 38 76 63 el. 31 70 74 70. Pris 175,00 pr. deltager eksklusiv drikkevarer.

Korte nyheder
I forbindelse med årsmødet i Købmandsgårdens venner v/Morten Fangel i Ballen fortalte vores medlem Bent Sjørslev om Decca-stationen på Mårup hede, som er et af de mange spændende indlæg i den senest udgivne årbog.

Nye registreringer i Arkibas, som nu er bearbejdet og materialet er anbragt i syrefri kasser. Materialet er kun tilgængeligt i Samlingen og kan endnu ikke findes via internettet:
- Omfattende samling arkivmaterialer for Vesborg Fyr og Samsø Apotek
- Personarkiver: skovrider A. E. Mühldorffs private dagbøger 1898-1922,

Vigtig information
Husk opdatering af ny mailadresse og postadresse – ellers kan vi ikke fremsende nyhedsbrevene til dig.
Så det kunne være en god idé at tjekke om din mailadresse er korrekt registreret i vores medlemsregister.
Husk også indbetaling af kontingent for 2014 – dato for betaling er passeret.

Bestyrelsens beretning 2013 / 2014

Foreningen
I året 2013 – 2014 har vi arbejdet på helt nye fokusområder og samtidigt på også at puste liv i bestående områder. Et af de nye tiltag er brugen af det sociale medie Facebook, hvor vi primært viser udvalgte billeder fra vores egen samling og bringer andre kortere nyheder. Vi ønsker, at dette område skal udvikle sig stille og roligt, således at vi hen ad vejen kan justere vores indsats. Anvendelse af Facebook er uvægerligt forbundet med en ny form for slægtsforskning, og der findes et væld af grupper, som har overhalet den traditionelle hjemmesides forum. En af fordelene er, at du meget hurtigt når ud til en meget stor gruppe af personer.

Mange mennesker anvender i dag Smartphone eller iPhone, og adgangen til den digitale verden er blevet endnu hurtigere og blandt andet derfor fik vi i løbet af året dannet en QR-kode, som viser hen til vores hjemmeside. Der er måske ikke mange iblandt de nuværende medlemmer, der umiddelbart får glæde af nyskabelsen, men vi er dog sikre på, at det hen ad vejen vil medvirke til at udbrede kendskabet til foreningen i endnu højere grad. Ligesom på området for Facebook er vi også opmærksomme på, at udviklingen skal følges tæt, og at vi skal være klar til at justere og tilrette funktionen.

Et andet vigtigt område er at bringe flere nyheder på hjemmesiden, nyheder som desværre så kun kommer hjemmesidens brugere til gavn og glæde. Vi synes, at det er vigtigt, at hjemmesiden er et forum som medlemmerne har lyst til at opsøge, og det skal ikke være nogen hemmelighed at foreningens hjemmeside og behovet for en dygtig webmaster stadig er en udfordring.

Årbogsarbejdet
Dette har som ved tidligere bogudgivelser været forbundet med en stor indsats fra både redaktion og hele det setup af personer, som bidrog til den seneste udgivelse. Forfattere og de frivillige har arbejdet intenst med artikler, billedredigering og med at opsøge kildemateriale.

Lanceringen af årbog 2013 fandt sted under kendte gode rammer i Besser Forsamlingshus og var igen meget vellykket, og ved aftenens festmiddag var humøret og stemningen helt i top.

Årbogssalget har været lidt vigende set i forhold til tidligere år, og måske er der netop nu indtruffet det, som alle må have kunnet se fremadrettet: at markedet mættes på et eller andet tidspunkt. Vores egen årbog fik følgeskab af ikke mindre end 3 andre udgivelser om Samsø indenfor en relativ kort tidsperiode, og det kan jo også have påvirket salget af vores årbog, omend det jo er usikkert.

Den nye årbogsredaktion er alligevel i gang med årets nye udgave, og arbejdet går stille og roligt fremad. Mange personer er for tiden involveret i uformel mødeaktivitet, hvor mulighederne for artikler til årets årbog skal undersøges. Ikke alle skriver, og vi vil derfor gerne have endnu flere i gang. Vi er overbevist om, at der er rigtigt mange gode forslag iblandt jer medlemmer, forslag som bare skal frem i lyset.

Medlemsudviklingen
Det samlede antal medlemmer er altid udfordret og måske med en mindre vigende tendens. Det kan skyldes den førnævnte udvikling med tilgængelighed og deling af  information i forskellige andre medier på internettet. Desuden er antallet at medlemmer, som falder bort, større end tilgangen af nye medlemmer, og det vil blive en udfordring for den nye bestyrelse.

Den praktiske administration af medlemsdatabasen f. eks. omkring kontingentbetaling, oprettelse i medlemskartoteket og andet er i dag opdelt på flere hænder, hvilket kan gøre arbejdet til en udfordring. Vi arbejder derfor på at forenkle arbejdsopgaverne med hensyntagen til tidsforbruget og de omkostninger, som en eventuel ekstern løsning vil kræve.

Medlemmer, som ikke har betalt medlemskontingent modtager en rykker, og sker der stadig ingen indbetaling, vil de bliver overflyttet til kategorien af brugere uden medlemsrettigheder.

Samlingen
Sammen med de faste frivillige arbejder vi på at få registreret tidligere indleveringer af billeder og andre arkivalier ved hjælp af registreringsprogrammet Arkibas, og på et nyligt afholdt fællesmøde har vi drøftet at stile imod målet "mini-Arkibas" ultimo 2014 eller primo 2015. Med "mini-Arkibas" lagt på vores hjemmeside vil det være muligt at lave søgninger hjemmefra, og den facilitet vil naturligvis kun blive tilgængelig for betalende medlemmer.

I årets løb har vi modtaget ca. 60 indleveringer af vidt forskellig karakter og vi har skønsmæssigt haft omkring 500 besøgende, medlemmer såvel som ikke-medlemmer. Iblandt indleveringer kan nævnes Samsø Turistforening, Nordby elektricitetsværk, Mårup Smedje, lokalhistoriske bøger fra Samsø, slægtsmateriale fra Bollegaard ved Permelille og et større antal billeder. Generelt vil indleveringer ikke være tilgængelige, førend de er registreret i Arkibas, sådan som vi skriver i nyhedsbrevene.

Vi har forsøgsvis holdt åbent den første tirsdag i måneden, men fremmødet fra medlemmer og andre har ikke været overvældende. Indtil videre er vi derfor tilbage ved åbningstiden torsdag eftermiddag.

Det har været nødvendigt at anskaffe 2 nye computere til det daglige registreringsarbejde, og det efter at de frivillige havde gjort alt muligt for at vække de gamle maskiner til live igen. Det lykkedes ikke, og bestyrelsen gav efterfølgende tilladelse til en ikke-planlagt omkostning.

Bestyrelsen
Der har været afholdt 4 ordinære bestyrelsesmøder her på Samsø, og ud over disse har bestyrelsen mødtes til det årlige fællesmøde med gruppen af frivillige. Et af de emner, som ofte er blevet behandlet på møderne, er fornyelse af hjemmesiden. Netop hjemmesiden, opdatering af denne og hastigheden hvormed forandringerne skulle ske, førte til, at tidligere medlem af bestyrelsen og med ansvar for hjemmesiden Morten Winther, ønskede at forlade bestyrelsen i utide. Hans plads blev naturligvis besat af 1. suppleanten. Indtil videre har vi fået assistance af tidligere webmaster Niels Erik Thunbo Pedersen, og det er vi rigtigt glade for og tilfredse med. Vi ved også, at hans arbejdstid langt overstiger de ugentlige 37 timer, og derfor skal vi have fundet en mere varig løsning for fremtiden.

Det er klart for alle, at der skal nye kræfter til for at supplere den siddende bestyrelse, og uden nye ildsjæle og engagerede i foreningens fortsatte beståen vil det blive vanskeligt at drive foreningen.

Vi vil derfor opfordre alle medlemmer til at kigge i gemmer og skuffer for at se, om der findes et lille nyt bestyrelsesmedlem dér.

På bestyrelsens vegne
Niels Henrik Nielsen
Samsø, maj 2014
 

Driftsregnskab 1.4.2013 - 31.3.2014 samt Status pr. 31.3.2014
DRIFTSREGNSKAB Regnskab
 2013/2014
(1/4 '13 - 31/3 '14)
  Budget
2013/2014
(1/4 '13 - 31/3 '14)
  Budgetforslag 2014
(1/4 - 31/12)
Budgetforslag 2015
(1/1 - 31/12)
Indtægter              
Kontingenter, husstande 38.404     36.000   12.000 36.000
Kontingenter, virksomheder 0     1.500   0 1.500
Sponsorater m.m. 275     0   0 0
Renter. 95     0   0 0
I alt   38.774   37.000   12.000 37.500
Årbog:              
Salg af årbøger og forsendelse 41.288            
Tilskud til Årbøger 0            
Udgifter til årbøger -34.108            
I alt   7.180   10.000   25.000 10.000
Samsømærker:              
Salg af Samsømærker 2.959            
Udgifter til Samsømærker -3.667            
I alt   -708   0   0 0
               
Indtægter i alt   45.246   47.500   37.000 47.500
               
Udgifter:              
Nyhedsbreve   983   2.000   1.000 2.000
Administration inkl hjemmeside   5.274   11.000   4.000 6.000
Samlingen inkl forsikring   25.224   25.000   18.500 25.000
Bestyrelsesudgifter   10.363   6.500   2.000 6.500
Generalforsamling   5.942   3.000   3.000 3.000
Arrangementer   11.870   4.000   7.500 7.500
               
Udgifter i alt   59.656   51.500   36.000 50.000
               
Periodens resultat   -14.410   -4.000   1.000 -2.500
             
STATUS PR 31/3 2014  
Aktiver      

Bemærk at dette regnskab ikke er revideret.
Såfremt revisionen måtte medføre ændringer, vil det reviderede regnskab blive udleveret på selve generalforsamlingen.

Foreningen er momsregistreret vedrørende salg af årbøger og Samsømærker.

Bestyrelsen har i lighed med tidligere år valgt ikke at aktivere usolgte bøger.

Anskaffelsesværdien af usolgte bøger
(1.350 stk) udgør ca. 79.700 kr

Kassebeholdning, akriv   1.406  
Kassebeholdning, kasserer   2.732  
Danske Bank indestående   116.502  
Debitorer   0  
Aktiver i alt   120.640  
       
Passiver      
Skyldige kreditorer   0  
Skyldig moms   -6.223  
Egenkapital    
  Overført fra tidligere år 141.273    
  Resultat 2013/2014 -14.410 126.863  
Passiver i alt   120.640  

Kommentarer til ovenstående regnskab

Regnskabet udviser et underskud på ca. 14.400 kr. hvilket er en del mere end budgettets 4.000 kr. Der er flere forklaringer herpå, hvoraf nogle af de vigtigste er:

  1. Årbogslanceringen i Besser i november var en del dyrere end forventet.
  2. Overskuddet på årbogssalget er lidt mindre end forventet.
  3. Bestyrelsen og arkivgruppen holder en gang årligt et fælles statusmøde, der afsluttes med middag. Mødet i 2013 og 2014 faldt mod sædvane i samme regnskabsperiode.

På bestyrelsens vegne
Michael Klejs


logo_slfs.gif