Slægts- og
Lokalhistorisk Forening Samsø - i det følgende forkortet SLFS.
Nedenstående er tiltrådt af
bestyrelsen for SLFS 21. november 2021:
SLFS's cookiepolitik på hjemmesiden
www.genealogy-samsoe.dk
SLFS's hjemmeside benytter cookies
med det formål at understøtte brugerens oplevelse af hjemmesidens funktioner,
herunder i forbindelse med søgning af data i de tilgængelige datakilder.
Cookies benyttes ikke til
markedsføring eller til nogen form for direkte kontakt til brugeren. Cookies
videregives ikke til tredjepart.
SLFS's dataansvar
SLFS behandler personoplysninger og
har derfor vedtaget denne privatlivspolitik, der kort redegør for, hvordan
vi behandler persondata, og hvordan vi tilsikrer, at disse data behandles
fortroligt og i overensstemmelse med gældende regler.
Helt generelt behandler vi kun
personoplysninger til de formål, som er nødvendige for foreninges drift og
virke og ud fra berettigede og legitime interesser. Vi sletter
personoplysninger, når de ikke længere er relevante. Se dog mere i afsnittet
om behandling af personoplysninger.
Kontaktoplysninger
Kontaktperson vedrørende persondata:
Kasserer og webmaster
Niels Erik Thunbo Pedersen,
Havdrupvej 137, 2720
Vanløse.
Telefon 40 77 95 55.
E-mail
kasserer@genealogy-samsoe.dk
Behandling af personoplysninger
Foreningen behandler principielt to
forskellige typer eller kategorier af personoplysninger:
1) Medlemsoplysninger
Medlemsoplysninger omfatter:
- Almindelige personoplysninger såsom
navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse.
-
Et selvvalgt eller tildelt brugernavn samt et tildelt medlemsnummer.
-
Oplysninger om indbetalt kontingent til foreningen.
- Øvrige oplysninger omkring egne interesser indenfor slægtsforskning og
beslægtede områder
2) Slægtsdata
Slægtsdata omfatter almindelige data
om nulevende og afdøde personer såsom navn, fødselsdato, vielsesdato, ægtefælle og nærmeste familie.
Sådanne
data må ifølge gældende praksis omkring
slægtsforskning offentliggøres uden forudgående samtykke fra nulevende
personer, og samtykke kan i sagens natur ikke indhentes fra afdøde personer.
Kilder til data
Medlemsoplysninger stammer som
hovedregel fra medlemmerne selv, og medlemmerne kan til enhver tid ændre de
medlemsoplysninger, som foreningen råder over, via foreningens hjemmeside.
De
eneste oplysninger, der skal oplyses til foreningen for at kunne være medlem
af foreningen eller for at kunne benytte foreningens hjemmeside som
registreret bruger, er: e-mailadresse,
brugernavn og et selvvalgt password. Såfremt en e-mailadresse ikke er oplyst,
skal en postadresse oplyses i stedet. Alle øvrige oplysninger er frivillige,
og såfremt de er oplyst, benyttes de kun til at facillitere indbyrdes og direkte kontakt mellem foreningens
medlemmer og registrerede brugere af hjemmesiden.
Slægtsdata stammer fra alle former
for offentlige arkiver og andre datakilder indeholdende sådanne data, eller
de stammer fra medlemmernes egen slægtsforskning, som er blevet
stillet til rådighed for foreningens arbejde med og offentliggørelse af
slægtsdata.
Formål med behandling af persondata
Medlemsoplysninger benyttes
udelukkende til administrative formål vedrørende foreningens virksomhed,
herunder afholdelse af generalforsamling i henhold til foreningens vedtægter,
udsendelse af medlemsinformation til alle medlemmer samt opkrævning af
kontingent.
Slægtsdata indsamles og stilles til
andres disposition i forbindelse med egen slægtsforskning.
Behandling af persondata ud fra
legitime interesser
Medlemsoplysninger behandles
udelukkende til de ovenfor nævnte formål og kun i det omfang det tjener
foreningens egen primære drift og virksomhed, herunder udsendelse af
medlemsinformation til alle medlemmer samt opkrævning af kontingent.
Medlemsoplysninger videregives ikke
til tredjepart. Undtaget herfra er opysninger om virksomhedsmedlemmer, hvis
oplysninger efter nærmere og specifik aftale med det enkelte medlem anvendes
til annoncering på foreningens hjemmeside samt i trykte og internt
distribuerede tryksager.
Der indhentes ikke særskilt samtykke
til offentliggørelse af situationsbilleder taget af foreningen eller foreningens
medlemmer i forbindelse med foreningens aktiviteter.
Der indhentes ikke samtykke til brug
af historiske billeder anvendt i den almindelige slægtsforskning eller til formidling af
lokalhistorien. Se dog nedenstående omkring sletning af slægtsdata.
Sletning af persondata
Medlemsoplysninger slettes, når et
medlem udmeldes eller dør. Efter en sådan sletning kan der i særlige tilfælde være behov for at
bibeholde en intern reference til den slettede person, og i sådanne tilfælde
vil dette ske fuldt anonymiseret.
Såfremt et medlem ønsker egne ikke-nødvendige
data (se under "Kilder til data" ovenfor) slettet, vil dette ske, så snart
den her nævnte
kontaktperson eller foreningens bestyrelse har modtaget en henvendelse herom
fra det pågældende medlem. Dog må der påregnes en rimelig behandlingstid af
sådanne sletninger, da der er tale om en forening drevet udelukkende ved
frivillig arbejdskraft.
Slægtsdata, herunder historiske
billeder, kan i særlige tilfælde
slettes, såfremt dette begæres af et af foreningens medlemmer, og såfremt det
er begrundet i almindelige medmenneskelige hensyn. Dog forbeholder
foreningen sig generelt retten til at behandle og offentliggøre slægtsdata i henhold til
gældende lovgivning og praksis på området i jævnfør de nedenstående
referencer om brug af persondata i foreninger og af slægtsforskere. Ønske om
sletning af slægtsdata skal rettes skriftligt til SLFS's bestyrelse, og et sådant
ønske vil blive behandlet på foreningens førstkommende bestyrelsesmøde.
Regler for persondata i foreninger udgivet af Center for Frivilligt Socialt Arbejde
Databeskyttelsesloven af 25. maj 2018, vejledning udgivet af Danske Slægtsforskere
|